رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در آیین افتتاح هم‌زمان  102 پروژه محیط زیستی کشور در بندرعباس

نظارت‌های محیط زیستی در صنایع  با جدیت انجام می‌شود



مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس : واحد تولید گازوئیل یورو ۵ با استانداردهای زیست‌محیطی وارد مدار شده است.

   

در اواخر هفته گذشته با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست 102 پروژه کشوری به‌صورت ویدئو کنفرانس در سالن شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس افتتاح شد. این طرح‌های در حوزه‌های مختلفی همچون تصفیه آب، ایستگاه‌های پایش و مراکز قرنطینه برای حیات‌وحش بااعتبار بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در 19 استان آغاز به کارکرد. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این آیین با  تأکید بر نگهداری و بازسازی تجهیزات صنایع گفت: در این رابطه نظارت‌های محیط‌زیست با جدیت انجام می‌شود.علی سلاجقه بابیان اینکه  سیاست دولت از روز اول بر این بوده که کلنگ هیچ پروژه‌ای در این دولت بر زمین نخواهد خورد مگر آنکه مجوز محیط زیستی داشته باشد افزود: به دستور رئیس‌جمهور ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز زیست‌محیطی کاملاً غربالگری و بر اساس میزان پیشرفت طبقه‌بندی‌شده‌اند و به‌زودی تعیین تکلیف می‌شوند.

وی افزود: سازمان محیط‌زیست مکلف بر تأمین  خط‌کش‌ها و اجرای  آیین‌نامه‌ها است  تا توسعه طبق ضوابط و قوانین محیط زیستی حرکت کند. سلاجقه  با عنوان  شعار عملکردی سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۴۰۲ مبنی بر «نظارت بر اجرای سیاست‌های ابلاغی محیط زیستی مقام معظم رهبری» اظهار داشت: فرمان ۱۵ ماده‌ای مقام معظم رهبری در ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ابلاغ شد و تاکنون دستگاه‌های متولی درزمینهٔ اجرای مواد این فرمان اقداماتی انجام داده‌اند اما برای تأکید و نظارت بیشتر این شعار به‌عنوان شعار عملکردی سازمان محیط‌زیست در سال ۱۴۰۲ انتخاب‌شده است. وی افزود: در حال حاضر عملکرد دستگاه‌ها درزمینهٔ اجرای سیاست‌های ابلاغی محیط زیستی مقام معظم احصا شده و در آبان ماه امسال هم‌زمان با سالروز ابلاغ فرمان ۱۵ ماده‌ای، طی مراسمی از دستگاه‌های برتر تقدیر خواهد شد.این مقام مسئول از ایجاد سامانه تحت وب «GIS» کشور سخن گفت و از تمرکز سامانه‌های محیط‌زیست در بستر سامانه جامع محیط‌زیست با ۲۶ سامانه تخصصی متصل خبر داد. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص  لایحه تغییر اقلیم گفت: این لایحه در دستور کار این سازمان قرارگرفته است و باید سریع‌تر در خصوص آن‌که همه ارکان حیات کشور و جهان را متأثر کرده تصمیم‌گیری شود. به گفته سلاجقه لایحه مذکور  در حال ارائه به دولت است و اگر به قانون تبدیل شود  و ابلاغ گردد دستگاه‌های اقتصادی هم موظف‌اند در راستای سازگاری با تغییر اقلیم و عبور با خسارت حداقلی در منابع اصلی حیات رسالت خود را انجام دهند.

     

واحد تولید گازوئیل یورو ۵ با استانداردهای زیست‌محیطی

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این آیین بابیان اینکه یک واحد تصفیه دیزل تولید گازوئیل یورو ۵ در این پالایشگاه به‌صورت آزمایشی وارد مدار شده که استانداردهای زیست‌محیطی را دارد گفت: سال‌های گذشته  این واحد به دلیل برخی مشکلات  از سرویس خارج شد ولی  با تلاش و اهتمام مهندسان این پالایشگاه ،تعمیرات اساسی بدون هیچ‌گونه وقفه با موفقیت سپری شد و این واحد در آستانه بهره‌برداری است. علیرضا جعفر پور بروجنی با تأکید بر اینکه این پالایشگاه با افتتاح این واحد به جمع تولیدکنندگان گازوییل یورو 5 می‌پیوندد افزود:در تولید آزمایشی مثلاً استاندارد  گازوئیل یورو 5، اگر زیر 10 ppm سولفور باشد، تولید آزمایشی ما زیر 2 ppm ،فراتر از استانداردهای لازم است و  کیفیت موردنظر زیست‌محیطی را دارد. وی ادامه داد:در این فاز حدود ۴۲ هزار بشکه گازوئیل تولیدی نفت ستاره، تبدیل به گازوئیل یورو ۵ خواهد شد و گوگرد آن نیز زیر حد استاندارد است‌. جعفر پور تصریح کرد:نفت ستاره خلیج‌فارس با دارا بودن حدود ۲۰ درصد از ظرفیت پالایشی کشور، ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کند که بنزین یورو ۵ بوده و ازلحاظ سولفور حتی استاندارد بسیار بالایی دارد. مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس تصریح کرد: بنا داریم مقداری از گازهایی که به فلر می‌رود را ریکاوری کنیم بر همین مبنا حدود 15 تن در ساعت گاز هیدروژن در پالایشگاه تولید می‌شود که متأسفانه در طراحی اولیه پالایشگاه برای باز استفاده از آن تمهیدی اندیشیده نشده است اما  بنا داریم با این هیدروژن‌ها یک واحد تولید آمونیاک را به مجموعه اضافه کنیم و  500 هزار تن آمونیاک و حدود 500 هزار تن سولفات آمونیوم و بی آمونیوم فسفات در سال تولید کنیم.جعفر پور در خصوص مجوزهای محیط زیستی گریزی داشت و گفت: هیچ‌کس به دنبال این نیست که بدون مجوز کاری را شروع کند اما گاها سخت‌گیری‌ها و یا زمان‌بر بودن فرآیندها، کارها را سخت می‌کند. وی ادامه داد:سال 1380 در پالایشگاه اصفهان، مستر پلن پالایشگاه را کلیک زدید، تقریباً این طرح 19 سال درگیر مسائل محیط‌زیست بود و تعلل‌ها باعث شد برخی کشورها از ما جلوتر بزنند در حالی نفس این طرح زیست‌محیطی بود ما بنا داشتیم گازوئیل تولیدی در پالایشگاه اصفهان را که 8 هزار ppm گوگرد دارد را تصفیه کرده و به‌صورت تصفیه‌شده در کشور استفاده کنیم ،این طرح 20 سال طول کشید تا اینکه سال گذشته به افتتاح رسید.جعفرپورافزود: باید کمی چابک‌تر عمل کرد چراکه زمان برخی مجوزها  بسیار مهم است و لازم است در مسند سازمان محیط‌زیست در صدور مجوزها تسریع داشته باشید تا آنقدر فرصت‌ها از بین نرود که از کشورهای همسایه عقب بیافت.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در خصوص محیط زیست در توسعه صنایع نیز گفت:با شروع انقلاب صنعتی در اوایل قرن 19 و توسعه  و پیش روی محیط های صنعتی ،اثرات محیط زیست بر جوامع بشری قابل شهود بود تا آنکه جوامع سیاسی بر آن داشت تصمیماتی ، مصوبات و راهکارهای برای حفظ محیط زیست اتخاذ کنند. جعفرپور افزود: رسيدن به توسعه پايدار مستلزم توجه به منابع پايه و محيط زيست است و مردم حق دارند از زندگی سالم و هوای پاک برخوردار باشند.

    

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس حامی محیط زیست

استاندار هرمزگان در این مراسم از اهمیت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به دلیل تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت، سخن گفت و افزود: سوخت تولیدی این پالایشگاه  به عنوان سوختی پاک در کشور توزیع می‌شود حامی محیط‌ زیست است.مهدی دوستی از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست خواست تا به اختلاف هرمزگان و بوشهر در رابطه با  بحث عوارض آلایندگی ورود کند. وی اظهار داشت: عوارض آلایندگی باید به استان‌هایی تعق گیرد  که درگیر آلایندگی هستند و قرار نیست کشور درآمدی در این حوزه داشته باشد. دوستی، هرمزگان را به عنوان  مرکز پایش دریاها و سواحل کشورعنوان کرد و افزود:  با توجه به موقعیت استراتژیک هرمزگان و راه ارتباطی  به خلیج‌فارس و دریای عمان،  بایستی  این استان جنوبی  به عنوان مرکز پایش دریاها و سواحل تعریف و معرفی شود، در این راستا آمادگی همکاری برای راه‌اندازی دانشکده ها و پژوهشگاه‌ها را داریم. وی بر لزوم توجه به مولفه های زیست محیطی در روند توسعه هرمزگان به عنوان شاخصه ای پایدار تأکید کرد . نماینده عالی دولت در استان هرمزگان  تعرفه گذاری بر برداشت آب از خلیج فارس را  ضروری دانست و ادامه داد: همانطور که بر نام خلیج‌فارس تعصب داریم باید بر خود خلیج‌فارس نیز تعصب داشته باشیم از این رو با توجه به مزیت استان در برداشت آب، شیرین‌سازی و انتقال آن به سایر استان‌های ‌کشور و پسابی که وارد دریا می‌شود باید تعرفه‌ای برای این آب نیز لحاظ شود.

   

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها